УРОК – МАНДРІВКА „ПЛАНЕТАМИ СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ”

Тема: Знаходження значень виразів на сумісні дії. Задачі на знахоження числа за двома різницями (№№ 1101-1110).

Мета: Вправляти дітей у знаходженні значень виразів на сумісні дії та розв’язування задач вивчення видів. Розвивати уважність, вміння абстрагуватись від конкретного змісту задачі. Виховувати інтерес до астрономії.

Обладнання: Таблиця планет сонячної системи, малюнок зорельоти, елементи космонавта для кожного учня класу, емблеми, „космічна” музика, костюми інопланетян, ілюстрація до задачі.

Хід уроку

- Сьогодні усі математичні завдання ми будемо виконувати на просто у класі, а на різних планетах Сонячної системи. Кожен із вас стане космонавтом. Ми сядемо у цей зореліт (показує) і будемо мандрувати від планети до планети. Які планети Сонячної системи ви знаєте?

1. – Вирушаємо у подорож на Меркурій. Нас pecтрічає меркуріанець (костюм жовтогарячого кольору). Виходить учень і розповідає про Меркурій.

- Моя планета найближча до Сонця. На Меркурії рік триває всього 88 днів - за цей час планета встигає обернутись навколо Сонця. На цій планеті нерості умови для вас, космонавтів, бо на денній стороні температура сягає 400 градусів тепла, а на нічній – 200 градусів морозу. Тому не раджу вам знімати скафандри.

Вчитель. – На Меркурії ми з вами почнемо наш урок математики.

Парне опитування

1) За малюнками вправи 1101 двоє учнів складають і записують на дошці по одному рівнянню:

х + 200 = 1500. 3х=1500.

Рівняння розв’язуть усно.

2) Вчитель записує на дошці:

Р пр = 300 м

1 учневі: 2 учневі:

ширина – 50 м ширина - ?

довжина - ? довжина – 100 м

Кожний учень виконує свої обчислення. Меркуріанець дарує обом учням книжки-саморобки з відомостями про Меркурій, напам’ять про цю зустріч.

2. – Наш зореліт вирушає на Венеру.

Виходить жителька Вінери (у рожевому костюмі), зустрічає космонавтів і розповідає їм про свою планету.

- Венера – сусідка Землі. Вона завжди огорнути хмарами, бо її атмосфера дуже густа. Тому ваш зореліт з космосу не міг побачити поверхню планети. Венера за розмірами майже така, як і ваша Земля. Венеріанський рік триває 224 дні. А що ви ще знаєте про Венеру? (Учні доповнюють розповідь).

Вчитель. – На цій планеті ми почнемо виконувати усні обчислення.

1) Математичний диктант.

- Зменшуване 540, від’ємник виражений добутком чисел 20 і 15. Запишіть різницю.

- Перший доданок 880, другий – частка чисел 2400 і 60. Запишіть суму.

- Перший множник 150, другий – частка чисел 200 і 4. Запишіть добуток.

Учні записують у зошити і вирази, і відповіді. Учням, які під час

перевірки дали правильні відповіді, жителька Венери дарує саморобні книжки про Венеру і говорить:

- Зараз Венера наблизилась до Землі на найменшу відсьань – сорок мільйонів кілометрів. Тому вам пора вирушати на Землю.

3. Вчитель. – Учні обчислення ми закінчуємо вже на Землі.

2) Довжина екватора Землі у 1000 разів менша, ніж найменша відстань від

Землі до Венери (пише на дошці 40000000 км). Знайти довжину екватора землі. (40 000 км).

Дізнаємося, за скільки часу може обійти пішохід Землю по екватору, якщо буде йти зі швидкістю 5 км\год. (Учні обчислюють усно: 40000 : 5=8 000 (год).)

А тепер обчислимо,скільки це діб. (Один учень виконує на дошці письмове ділення.)

Динамічна пауза.

4. – Відпочивши на рідній планеті та поновивши у зорельоті запаси палива, повітря, води і їжі, вирушаємо на четверту планету Сонячної системи – Марс. Виходить учень у костюмі багряного кольору й говорить: „Привіт вам, чужинці! Вас вітає Марс, якого ви називаєте богом війни. Насправді Марс – планета мирна. Вона має два супутники – Фобос і Деймос (страх і жах – вашою мовою), хоч нічого жахливого на цих супутниках немає. Ви вибрали добрий момент для польоту на Марс, бо зараз між Землею і Марсом найменша відстань – 55 млн. км. Для землян Марс має найбільш підходящий клімат з усіх планет Сонячної системи. На екваторі найвища температура + 20 градусов, а взимку – до – 70 градусів.

Вчитель. – Обчислими на Марсі вираз за № 1103. Розгляньте вираз і скажіть, яка остання дія у ньому виконується? (Для віднімання.)Назвіть компоненти цієї дії. (Зменшуване, від’ємник, різниця.) Зменшуване і від’ємник подані не числами, а виразами. Тому їх спочатку треба обчислити, а тоді знайти різницю. Скількома діями обчислюється зменшуване? (Однією.) Від’ємник? (Двома). Що спочатку обчислено у підручнику?(від’ємник.) Чому? (Бо він містить дужки.)То чому дорівнює від’ємник? (20536). Чому дорівнює зменшуване? (24766). Що обчислено в останній дії? (Різницю). Чому дорівнює різниця? (4230).

Марсіанин дарує космонавтам цукерки „Марс” і прощається з ними.

5. – Зореліт прямує донайбільшої планети Сонячної системи - Юрітера. Космонавтів зустрічає юпітеріанець у костюмі блідожовтого кольору.

- Моя планета знаходиться від Сонця у 5 разів далі, ніж Земля. А її діаметр в 11 раз більший, ніж Земний. Багато цікавого про Юпітер ви зможете прочитати із книжки, яку я дарую у вашу класну бібліотечку.

Вчитель. – На Юпітері ми обчислимо вирази № 1104. Перший вираз учень обчислює на дошці з коментуванням, другий – коментує з місця, третій і четвертий вирази учні виконують самостійно за варіантами.

6. Вчитель. – Наш зореліт вирушив на шосту планету Сонячної системи – Сатурн. Виходить житель Сатурна у голубому одязі.

- Сатурн – єдина планета Сонячної системи, яка має кільця, що складаються з дрібних уламків каміння і пилу. Сатурн – холодна планета. Через велику віддаленість від Сонця на поверхні планети температура не перевищує – 150 градусів. Сатурн рухається навколо Сонця по великій орбіті, тому рік на ці планеті триває 30 земних років. Отже, часу на роздуми у нас дуже багато. Пропоную розв’язати вам задачу № 1105. Хто може, працює самостійно.З рештою учнів учитель креслить ілюстрацію, на якій з’ясовує значення двох різниць:

300 кг

1. ___________________________________________________

______________________

2 мішки

2. ____________________________

180 кг

Житель Сатурна дарує учням альбом і фарби і пропонує на уроці малювання передати свої враження від мандрівки на Сатурн.

7. Вчитель – Наша зоряна мандрівка триває, наступна зупинка – на планеті Уран. Виходить житель Урану у блідо-фіолетовому одязі і розповідає, що Уран має 5 супутників. Рік на Урані триває 84 земних роки. Це означає, що за той час, поки уранське немовля доживе до 1 року, земна людина постаріє до 84 років. Уран дістає мало сонячного тепла, температура на ньому - - 200 градусів.

Учитель пропонує космонавтам скласти вираз до задачі 1106.

Один учень біля дошки складає його поступово, з коментуванням, а учні записують у зошити з поясненням:

16450*3(г) – маса трьох індиків;

12150*2(г) - маса двох індиків;

(16450*3 + 12150*2) (г) – маса п’яти індиків;

100000 – (16450*3+12150*2) (г)=26350 (г).

Відповідь. Маса усіх індиків менша від 100 кг на 26 кг 350 г.

Житель Урану дарує космонавтам срібну коробочку (розміром з сірникову) і каже, що це уранове пальне для дозаправки зорельта.

8. Вчитель – Ми дістали змогу продовжити нашу подорож і відвіати ще дві планети. Зараз ми направляємося на Нептун.

Космонавтів вітає Житель Нептуна у блідо-зеленому костюмі і розповідає про свою планету.

- Земні вчені відкрили планету Нептун, „на кінчику пера” – спочатку обчислили її місцезнаходження, а потім побачили планету на цьому місці у телескоп. Нептун має два супутники, температура на його поверхні - -200 градусів. Учні самостійно розв’язують геометричну задачу 1107. Хто перший отримає правильну відповідь, дістане від жителя Нептуна малюнок одноіменного античного бога – підводного царя Нептуна.

9. Вчитель – Остання наша зупинка на найдальшій планеті Сонячної системи – Плутоні. Виходять житель Плутона у темно-фіолетовому одязі і розповідає, що Плутон, як і Нептун, теж спочатку вирахували, а тоді побачили у телескоп. Діаметр планети приблизно дорівнює діаметру Землі, але ця планета переьуває від Сонця у 40 разів далі, ніж Земля. А один рік на Плутоні дорівнює 250 земним рокам. Сонце з Плутона виглядає маленькою зірочкою, тому ця планета за земними поняттями є планетою вічної темряви і холоду.

Вчитель – На цій планеті ми підіб’ємо підсумок.

Підсумок уроку

- На яких планетах ми сьогодні побували? Що нового навчилися з математики? (Визначити порядок дій у складних виразах.)

Вчитель записує на дошці вираз, а учні визначають порядок дій у ньому:

3 4 5 2 1

6750:30:5+6750: (30:5)

Кiлькiсть переглядiв: 156

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.